Dzień Pustej Klasy

W tym roku pierwszy raz przyłączyliśmy się do świętowania Dnia Pustej Klasy. Co to za dzień? Wyjaśni to cytat ze strony projektu.

Ten dzień mógłby mieć różne nazwy: Dzień Inspirujących Spacerów, Dzień Odkrywania Lasu, Dzień Odpoczynku na Łące, Dzień Parkowych Zabaw – wszystko zależy od tego, jaki pomysł na jego spędzenie znajdą nauczyciele i ich uczniowie. Nosi jednak inną nazwę: to Dzień Pustej Klasy. Obchodzimy go rokrocznie (zawsze w trzeci piątek czerwca) i jest wyjątkowym, międzynarodowym świętem edukacji na świeżym powietrzu.

Nazwa święta, zainaugurowanego w 2012 roku przez grupę londyńskich nauczycieli, doskonale oddaje jego jasny i klarowny cel: sprawić, aby klasy były puste. Zachęcić nauczycieli, by tego dnia choć jedną lekcję spędzili ze swoimi uczniami poza budynkiem szkoły. Wszystko po to, aby promować edukację terenową – prawdopodobnie najbardziej uszczęśliwiającą formę edukacji na świecie.

A tak wyglądał DZIEŃ w naszej szkole.

Klasa I

Ten dzień rozpoczęliśmy wspólnie z klasą II i III od spotkania z tatą naszej uczennicy, p. Krzysztofem Matułą, który opowiedział nam wiele ciekawostek o życiu pszczelej rodziny. Następnie wyruszyliśmy na zajęcia w terenie.

Najpierw uczniowie tworzyli przyrodnicze obrazy z wszystkiego co znaleźli w trawie. Potem podzieleni na drużyny żółtych i czerwonych rywalizowali ze sobą w rozpoznawaniu gałązek z drzew liściastych i iglastych. Na zakończenie była zabawa w Bingo. Należało w niej zaznaczać

Klasa II

Po spotkaniu z p. Krzysztofem Matułą, w dalszej części dnia wybraliśmy się na pobliski spacer, gdzie przez lornetkę dzieci obserwowały kwitnącą lipę brzęczącą rojem pszczół. Potem dzieci brały udział w wyścigach i zabawach ruchowych na boisku szkolnym.

Klasa III

Po spotkaniu na temat pszczół, klasa III udała się na wyprawę do lasu, gdzie pogłębiała tajniki wiedzy o lesie. Dzieci uczyły się również zachowań ekologicznych i wskazywały niewłaściwe postępowanie ludzi.

Klasa IV

Klasa IV, wraz z wychowawcą p. Justyną Bociek, Dzień Pustej Klasy rozpoczęła na szkolnym boisku. Graliśmy w przeróżne gry językowe i zabawy integracyjne m.in. „Zgadnij kim jesteś?” czy „Taboo”. Odgadywaliśmy hasła, zadawaliśmy pytania, aby jak najszybciej rozszyfrować zagadki, a czasami nie było to takie proste. Następnie uczniowie wzięli udział w zajęciach przygotowanych przez nauczycielkę języka angielskiego – p. Katarzynę Dziekan-Kozioł. Była to świetna okazja do utrwalenia angielskiego słownictwa poprzez różnego rodzaju zabawy i gry. O godzinie 10 wraz z klasą V i nauczycielką przyrody p. Jadwigą Kozłowską wyruszyliśmy na plener malarski.

Klasa V

Dzień Pustej Klasy uczniowie klasy V rozpoczęli od wspólnych gier i zabaw językowych utrwalających poznane słownictwo z języka angielskiego. Następnie udali się do p. Justyny Bociek, żeby miło spędzić czas na zabawach i grach integracyjnych z języka polskiego. Kolejnym punktem dnia był plener malarski, gdzie pod kierunkiem p. Jadwigi Kozłowskiej uczniowie rysowali otaczający ich krajobraz.

Klasa VI

W piękny słoneczny dzień 15 czerwca, o godzinie 8 uczniowie klasy VI wyruszyli na wycieczkę „Szlakiem przydrożnych Krzyży i Kapliczek”. Szóstoklasiści przemierzali Smęgorzów w poszukiwaniu miejsc, gdzie wiara i tradycja łączą się nierozerwalnie. Podczas marszu podziwiali urokliwe miejsca „Naszej Małej Ojczyzny”. Oglądali panoramę okolicy z wieży parafialnego kościoła. Widok zachwycał. Pełni wrażeń wrócili do szkoły, gdzie rozegrali mecz towarzyski z klasą siódmą.

Program klasy VII:

  • Piesza wycieczka ze szkoły nad rzekę Breń – około 2 km.
  • Pomiar wysokości drzewa (20,40 m) i słupa energetycznego (14,40 m) bez wychodzenia na nie.
  • Wycieczka nad staw.
  • Degustacja lodów.
  • Powrót do szkoły – rozegranie meczu piłki ręcznej pomiędzy klasami VI i VII.