Uczniowie klasy V na tropie „Czarnych Stóp”

Dzisiaj uczniowie klasy V rozpoczęli omawianie powieści Seweryny Szmaglewskiej pt. „Czarne Stopy”. Lektura opowiada o zastępie młodych harcerzy, którzy na zboczu Diabelskiego Kamienia w Górach Świętokrzyskich spędzili niesamowite wakacje i zasmakowali przygód, jakie niesie za sobą życie w harcerskim obozie.

Uznaliśmy, że tej lektury po prostu nie da się omawiać, siedząc w szkolnej ławce i postanowiliśmy dzisiejszą lekcję wychowawczą i języka polskiego spędzić „bawiąc się w harcerzy”. Pani Justyna Bociek krótko opowiedziała o historii harcerstwa i skautingu, dowiedzieliśmy się kim byli dzielni harcerze walczący w trakcie II wojny światowej w Szarych Szeregach oraz jakimi cechami powinien odznaczać się każdy współczesny harcerz.

Zbiórka drużyny rozpoczęła się musztrą, następnie stworzyliśmy dwa zastępy, wybraliśmy zastępowych i rozpoczęliśmy rywalizację. Bawiliśmy się między innymi w „Zdobywanie proporca” i „Gońców”, rozpoznawaliśmy znaki patrolowe, szyfrowaliśmy wiadomości za pomocą najbardziej popularnych harcerskich szyfrów – alfabetu Morse’a i sygnalizacji flagowej oraz ćwiczyliśmy przeróżne obozowe umiejętności.

Rozbijaliśmy namiot (nie było to takie łatwe, jak początkowo myśleliśmy), przygotowywaliśmy ognisko, mając na względzie, jakim szacunkiem harcerze darzą ogień. Udało nam się nawet przygotować prowizoryczny filtr do uzdatniania wody pitnej w terenie. To była naprawdę niezwykła lekcja, na której uczyliśmy się współpracy, spostrzegawczości oraz wielu umiejętności, które mogą nam się kiedyś przydać.

Obydwa zastępy: „Czerwone Bałwany” oraz „Białe Dęby” spisały się znakomicie! Świetnie się bawiliśmy i zyskaliśmy zupełnie nowe, przydatne doświadczenia, a zadania zaczerpnięte z harcerskiej tradycji pozwoliły nam lepiej zrozumieć omawianą lekturę oraz jej bohaterów.