„Poznaj Polskę”. Wycieczka do Wrocławia

W dniach 27-28 października uczniowie klasy IV-VIII pod opieką nauczycieli p. K. Dziekan–Kozioł, p. M. Pytki, p. J. Bociek, p. A. Krawczyk i p. S. Jarmuły udali się na dwudniową wycieczkę do Wrocławia. Wycieczka została zorganizowana dzięki dofinansowaniu, które otrzymała Gmina Dąbrowa Tarnowska w ramach programu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”.

W czwartek wczesnym rankiem, zebraliśmy się na placu szkolnym, aby o 6.00 wyruszyć w kilkugodzinną podróż. Emocje i ciekowość towarzyszyły nam od samego początku ponieważ wycieczkę rozpoczęliśmy od najbardziej ciekawego miejsca, otóż od wrocławskiego ZOO. Zwierzyniec został założony w 1865 roku, co czyni go najstarszym ogrodem zoologicznym w Polsce. Najpierw udaliśmy się do Afrykarium, gdzie czekał na nas niezwykły świat „Czarnego Lądu”. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Morza Czerwonego i mieszkańców jego plaż oraz rafy koralowej. Zobaczyliśmy tam jedne z największych żółwi lądowych świata – żółwie pustynne oraz bajecznie kolorowe ryby rafy koralowej. Dalej mogliśmy podziwiać podwodne harce hipopotamów nilowych, zakochane mrówniki, energiczne pilchy afrykańskie i jedyne w swoim rodzaju, endemiczne ryby słodkowodne, które zachwyciły nas kształtami i kolorami. Usłyszeliśmy też szum wodospadu, a nad naszymi głowami szybowały ibisy, czaple i inne ptaki. Następnie zanurzyliśmy się w głębiach Kanału Mozambickiego. Stojąc w podwodnym tunelu otaczały nas m.in. rekiny, płaszczki, a także inne ryby oceaniczne. W dalszej części podziwialiśmy, pozornie spokojne życie pingwinów, akurat trafiliśmy na porę karmienia tych śmiesznych ptaków nielotów. Na finiszu czekała na nas prawdziwa dżungla otaczająca rzekę Kongo. Tu, pośród bujnej roślinności, czaiły się jedne z najbardziej niebezpiecznych zwierząt świata – krokodyle nilowe. Po wyjściu z pawilonu poszliśmy zobaczyć pozostałych mieszkańców ZOO tj. żyrafy, lwy, nosorożce, tygrysy, foki, koczkodany czy słonie. Należy dodać, że wrocławskie ZOO jest domem dla ponad 12 000 zwierząt, przedstawicieli 100 gatunków. Kolejnym punktem wycieczki w tym dniu było oglądanie przepięknego Ogrodu Japońskiego, spacer po Pergoli i podziwianie Hali Stulecia. Ogród Japoński we Wrocławiu został stworzony przez niemieckiego hrabię oraz japońskich mistrzów sztuki. Jest unikatem na skalę europejską. Znajdują się tutaj gatunki roślin niespotykane w naszej szerokości geograficznej. Bogata roślinność składa się z blisko 2000 gatunków i odmian drzew oraz krzewów. Mimo że ogród powstał przed nieco ponad stu laty, rosną w nim także dwustuletnie okazy przyrodnicze, czyli przede wszystkim dęby i cisy. Zgromadzono tutaj około 30 gatunków pochodzących z Dalekiego Wschodu, a przede wszystkim Japonii. Są to m.in. wiśnie japońskie, różaneczniki, azalie, irysy, magnolie, modrzewie, miłorzęby.

Kolejnym miejscem w tym dniu była Panorama Racławicka, która wywarła na nas ogromne wrażenie. Jest to dzieło niezwykłe. Malowidło waży 3,5 tony, liczy 1800 m2, 15 m wysokości i 114 m w obwodzie, a do jego powstania zużyto 750 kg farby. Obraz przedstawia bitwę pod Racławicami. Pomysłodawcą uwiecznienia zwycięstwa armii polskiej pod dowództwem gen. Kościuszki nad rosyjskimi wojskami był znany lwowski malarz Jan Styka. Do pomocy zaprosił Wojciecha Kossaka. Wyjątkowość tego miejsca polega na tym, że obraz zajmuje całą powierzchnię ścian. Przed płótnem leżą przedmioty idealnie dopasowane do obrazu. Stojąc na środku, miało się wrażenie uczestnictwa w tej bitwie. Niezwykłe uzupełnienie wrażeń stanowił dźwięk. 

Pod koniec pełnego atrakcji dnia udaliśmy się na odpoczynek i posiłek do naszego miejsca noclegowego – Hotelu Śląsk.

Drugi dzień naszego pobytu we Wrocławiu rozpoczęliśmy wczesnym śniadaniem. Zmierzając w kierunku Uniwersytetu Wrocławskiego przechodziliśmy obok Muzeum Pana Tadeusza-Ossolineum. Spacerując malowniczymi uliczkami i podziwiając architekturę Wrocławia, co jakiś czas napotykaliśmy na figurki krasnali. Małe skrzaty stały się symbolem tego miasta. Każdy z nich jest wyjątkowy i ma swój charakter. Naszą uwagę przykuł krasnal Więziennik siedzący na parapecie starego więzienia. Zwiedzając Rynek przeszliśmy ulicą Stare Jatki, na której w dawnych czasach znajdowały się zakłady rzeźnicze i sklepy mięsne. Dziś mieszczą się tu galerie sztuki i rzeźby zwierząt. Na Rynku podziwialiśmy piękne mieszczańskie kamienice „Pod złotym słońcem”, „Pod siedmioma elektorami” oraz kamienicę „Jasia i Małgosi”. W Muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego zwiedziliśmy Aulę Leopoldina. Ten wyjątkowy zabytek charakteryzują estetyczne freski, piękne, figuralne rzeźby, a także ornamenty sztukatorskie. Ogromne wrażenie robi rzeźba Leopolda I na tronie oraz freski z alegorią Silesii. Obecnie aula jest wykorzystywana podczas wielu uroczystości uniwersyteckich. Następnie wyszliśmy na Wieżę Matematyczną skąd podziwialiśmy panoramę Wrocławia. Widzieliśmy również Zakład Narodowy im. Ossolińskich, który jest jednym z najważniejszych i najstarszych ośrodków kultury polskiej. To jedna z najstarszych i największych bibliotek naukowych w Polsce. Znajdują się tu publikacje z dziedziny humanistyki, a także miejsce to prowadzi szeroka działalność naukową i wydawniczą. Zespół Historycznego Centrum Wrocławia obejmuje Ostrów Tumski, Stare Miasto i Nowe Miasto. Spacerując po najstarszej części tego miasta – Ostrowie Tumskim, zobaczyliśmy katedrę św. Jana Chrzciciela, Pałac Arcybiskupi i Most Tumski, który stanowi miejsce spotkań zakochanych.

Pogoda od samego początku nam dopisywała więc widok Wrocławia skąpanego w jesiennym słońcu na długo pozostanie w naszej pamięci. Zmęczeni, ale zadowoleni i uśmiechnięci pożegnaliśmy Wrocław i udaliśmy się do domów. Bardzo chętnie wrócilibyśmy tu jeszcze.

Szkoła  otrzymała dofinansowanie ze środków budżetu państwa  na realizację wycieczki do Wrocławia w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą ,,Poznaj Polskę” w wysokości 10 000 zł.

Przedmiotem przedsięwzięcia było wsparcie organów prowadzących w realizacji zadań mających na celu uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki. Przedsięwzięcie miało na celu wspomóc realizację podstaw programowych dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Przyznawane przez Ministra w formie dotacji celowej środki finansowe przeznaczane były na dofinansowanie wycieczek szkolnych związanych z priorytetowymi obszarami edukacyjnymi wskazanymi przez Ministra. W ramach tych obszarów Minister ogłosił wykazy punktów edukacyjnych dla trzech grup wiekowych (klasy I-III szkół podstawowych, klasy IV-VIII szkół podstawowych oraz szkoły ponadpodstawowe).